Przeszukaj witrynę
05 maja 2010
Grafika wektorowa w UBUNTU – cz.3
Inkscape jest programem do tworzenia grafiki wektorowej. Jest wolnym oprogramowaniem rozpowszechnianym na licencji GNU GPL; wykorzystuje bibliotekę GTK+ oraz gtkmm, która docelowo ma być w programie jedynym sposobem na komunikację z interfejsem graficznym. Program jest odpowiedzią na niezadowolenie części programistów z kierunku i postępu prac nad innym podobnym programem - SodiPodi. Obecnie Inkscape znacznie przewyższa możliwości pierwowzoru, m.in. obsługuje tworzenie napisów wzdłuż linii, poprawiono funkcje eksportu do innych formatów - EPS (Encapsulated PostScript), PS (PostScript), EPSI (Encapsulated PostScript Interchange), AI (Adobe Illustrator), zwykły SVG, POV (POV-Ray, tylko spline'y), SVGZ (skompresowany SVG) - dodano możliwość wektoryzacji (trasowanie) rysunków "płaskich" grafiki rastrowej, za pomocą zintegrowanej wtyczki wykorzystującej program potrace. Zmieniono także interfejs z przypominającego wielookienkowe podejście wzorowane na programie grafiki rastrowej GIMP, na bardziej typowe, integrujące okno narzędzi i pole rysowania. Program ten zawiera również prosty edytor kodu XML, co umożliwia dostęp m.in. do zablokowanych obiektów. Macierzystym formatem zapisu plików w Inkscape jest SVG. Program potrafi wyświetlać grafikę używając wygładzania, korzysta z kanału alfa dla uzyskania przezroczystości, pozwala na tworzenie gradientów wypełniających, ma wbudowany zbiór zakończeń linii (np. strzałki), obsługuje czcionki wektorowe. Jego zaletą jest zbiór przykładowych plansz, dostępnych z menu pomocy, prezentujących efekty, jakie można uzyskać w programie wraz z opisami jak tego dokonać.
Charakterystyka i możliwości
Inkscape to edytor grafiki wektorowej o otwartym kodzie źródłowym, podobny do Adobe Illustrator, Corel DRAW, Freehand czy Xara X. Odróżnia Inkscape od podobnych programów to, że jako rodzimego formatu używa SVG — otwartego, opartego na XML-u standardu W3C. Silną stroną programu jest obsługa skrótów klawiszowych. Jest ich naprawdę mnóstwo i zdecydowanie ułatwiają pracę. Oprócz zgodności ze standardami, podstawowe stawiane cele to: stabilność, wydajność, możliwości grafiki wektorowej na poziomie rozwoju tej dziedziny i sprawny, innowacyjny interfejs użytkownika. Baza kodu Inkscape odziedziczona z Sodipodi pozostaje oparta na C/Gtk (http://www.gtk.org). Trwa nadal wysiłek, by zamienić ją na C++/Gtkmm (http://www.gtkmm.org); ostateczny cel to uproszczenie kodu i uczynienie go dogodniejszym w utrzymaniu.
Import i eksport
Inkscape w naturalny sposób otwiera tylko formaty SVG i SVGZ ( czyli skompresowany SVG).
Organicznie zapisuje jako SVG, SVGZ, Postscript/EPS/EPSi, Adobe Ilustrator (*.ai), LaTeX (*.tex) i POVRay (*.pov). Przy pomocy rozszerzeń, Inkscape może otwierać i zapisywać jako: PDF, EPS, AI, Dia, Sketch1 oraz kilka innych formatów.
Program ma wbudowany import większości formatów rastrowych jako obrazów bitmapowych (JPG, PNG, GIF itp.), ale eksportować może tylko jako bitmapy PNG.
Stosowanie Inkscape z linii poleceń
Inkscape posiada rozbudowany interfejs wiersza poleceń, co może być wykorzystywane w skryptach do rozmaitych zadań, takich jak eksport czy zmiana formatu. Szczegóły można znaleźć na internetowej stronie podręcznikowej
http://inkscape.org/doc/inkscape-man.html
Autor: Przemysław Chmieleski
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz